Blogg

Tankar och nyheter från vännerna på Stendahls

Digital Touchpoint Mapping

25 / mar / 2012
Peter Johansson
Key Account Manager

Vår roll är på väg att förändras, från att producera reklam till att också guida våra kunders varumärken i en värld där konsumenten har makten.

Det kräver kunskap och insikter i hur konsumenten rör sig online, och vilka drivkrafter som ligger bakom, vi måste har koll på vanor, intressen och köpbeteenden. Vi kallar det Digital Touchpoint Mapping.

Vi identifierar bland annat sökbeteenden vid sidan av traditionella sökmotorer, bloggar och forum med räckvidd i målgruppen, kanaler/platser med potential till delning/share, desktop-surfande i förhållande till tablet- och mobilsurfande med mera. Med andra ord, vi kartlägger de kontaktpunkter konsumenten har online när han aktivt och målinriktat söker information om en produkt eller tjänst, men också de kontaktpunkter konsumenten har i sitt privata, sociala och intressedrivna beteende online.

Den kunskapen är bra att ha, men utan rätt strategiska och kreativa tänk finns risken att den landar i byrålådan. Så, vad gör vi med den? Med risk för buzzword overload guidar vi varumärket och målar upp möjligheter att möta konsumenten, på konsumentens villkor. Exempel på detta är Influencer Marketing, Social CRM, Social e-Commerce, Social Customer Support, Social Promotions, appar och konsument-communities.

När vi gör jobbet riktigt bra kan vi till och med räkna ut vad konsumenten planerar att köpa i framtiden och marknadsföra det till honom/henne.

Om du vill veta mer eller utforska dina möjligheter så hör av dig till oss.

Peter Johansson, Key Account Manager.

031-600 207 eller peter.johansson@stendahls.se

Publicerat inom: 
Övrigt
ShareShareShare
X
Namn och kommentar krävs för att skicka!