Blogg

Tankar och nyheter från vännerna på Stendahls

Influencer marketing

01 / mar / 2012
Peter Johansson
Key Account Manager

Vi är övertygade om att man som varumärke genom att bjuda in, lyssna på och samarbeta med nyckelpersoner som har räckvidd och inflytande i målgruppen kan minska distansen mellan sitt varumärke och sina kunder. Varumärket/produkten blir en naturlig del i kundernas egna nätverk och därigenom mer trovärdig än i traditionell reklamkommunikation.

Så här arbetade vi i vårt senaste influencer marketing-projekt.

Utmaning

Hur kan vi lansera en ny produkt i ett konkurrensutsatt segment där skillnader och fördelar mellan olika tillverkare och modeller inte syns tydligt, utan mest känns? Och göra det när misstron mot traditionell reklam ökar?

Insikt
I en digital värld där kunder i första hand litar på tredje part (vänner, familj, experter) inför ett köp, och där rekommendationer och åsikter bara är ett klick bort, insåg vi att vi måste sätta produkten i händerna på de nyckelpersoner i målgruppen som kan påverka andra potentiella kunder.

Touchpoint Mapping

Första steget var analysfasen. För vem är produkten? Hur ser marknaden ut? Vilka är utmaningarna och drivkrafterna? I analysfasen skapade vi oss en uppfattning om var vi kunde hitta och möta målgruppen online. Då kunde vi identifiera ett antal bloggande nyckelpersoner som på olika skulle kunna ha en form av inflytande på en andra potentiella kunder i huvudmålgruppen. 

Konceptet
Idén var att bjuda in dessa bloggare till ett event under två dagar där de fick prova produkten i en inspirerande miljö. De fick träffa experter, andra användare och produktutvecklare. Det viktiga var att ge nyckelpersonerna en VIP-känsla genom att de fick lära känna produkten långt före press och den kommande lanseringskampanjen. Vi försåg också nyckelpersonerna med bilder och filmmaterial från eventet för att stimulera bloggandet om både produkten och upplevelsen i sig.

Lanseringskampanjen

Under lanseringskampanjen många veckor efter eventet användes ”videorecensioner” och annat bild- och filmmaterial både på kampanjsajten och på YouTube. Videorecensionerna lyftes fram via QR-koder i DR, genom sökoptimering samt via sök-annonsering på både Google och YouTube. 
 


Resultat

Resultatet blev en stor mängd blogg-inlägg både innan, under och efter eventet. Länkar, texter, bilder, videorecensioner och positiva kommentarer om produkten har inte bara spridits i Sverige utan även i sociala nätverk i andra länder.  Under slutkundernas research inför köp finns nu ett trovärdigt tredjeparts-material sökbart online. Och även en uppsättning ambassadörer som fortsätter prata positivt om produkten och upplevelsen i sina egna nätverk. 




Hör av dig så berättar vi mer om Touchpoint Mapping och Influencer Marketing.
Peter Johansson, Key Account Manager:  031-600 207 eller peter.johansson@stendahls.se

Publicerat inom: 
Övrigt
ShareShareShare
X
Namn och kommentar krävs för att skicka!