Blogg

Tankar och nyheter från vännerna på Stendahls

(Levande) content is king!

21 / aug / 2012
Anya Ernest
Project Manager

För ett halvår sedan träffade jag en kund som skulle ta tag i sin webbplats och jag var inkallad för att diskutera lite hur de borde tänka. Jag började prata lite om syftet med webbplatsen och i nästa steg vad målgruppen kunde tänkas vilja ha. Låt oss säga att kundens produkt är en konstkatalog där man presenterar snygg konst i snyggt tryck. Deras målgrupp/kunder älskar det och fler och fler vill ha katalogen alldeles av sig självt. Lite hipsteraktigt ni vet.

Har ni tänkt något innan jag kom in i bilden, frågar jag.
Ja, vi tänkte ha samma koncept med bilder fast i mindre upplaga och mindre glassigt, säger de. I hopp om att om man inte har katalogen och kommer in på sidan så vill man ha den.

Det kändes så fräscht att ett relevant och levande innehåll skulle stå främst även på deras webbsatsning.

Det kan låta självklart men problemet ligger oftast i att hålla sitt innehåll levande. Alltså att uppdatera ofta. Svårigheten ligger inte helt otippat i att alla texter som företaget ska publicera måste genom ett antal instanser innan det får komma ut på webben. I vissa fall måste texten till och med passera legalavdelningen. Det är helt enkelt mycket besvärligt.

I exemplet ovan är det ett hyfsat litet företag där de som bestämmer sitter i samma rum och man hanterar inte läkemedel. Det blir lättare då.

Hur ska man göra då? Det finns lite olika möjligheter. Vi på Stendahls har valt att skapa en avdelning på vår webbplats som heter blogg (hej, det är här vi är nu). Blogg signalerar att det är mindre ”corporate”. På samma sätt har vi en Twitterkanal, ett Instagram-flöde och en Facebooksida. I dessa kanaler är vi många anställda som bidrar med innehåll.

Om man som företag istället har ett ämne som ligger nära till hands lite mer allmänt än bara det man sysslar med själv så kan man skapa en webbplats som är mindre ”corporate” där man kan samla artiklar från mycket olika källor och på så sätt skapa en feed på sidan. Stendahls hade t ex kunnat ha en reklamportal. En webbplats som samlar matnyttigt kring reklam – utbildningar, forskning och rön, platsannonser, bloggar, ratings på kampanjer, hashtags på Twitter, egna blogginlägg, andras blogginlägg … Resultatet hade i förlängningen kunnat bli att Stendahls blir synonymt med reklam och börjar äga kunskapen *fingers crossed*.

Eller gör det som passar er. Det finns massor av saker man kan göra.

Gör en plan och sätt upp mål för satsningen – retweets, mentions, media, TTS, kundökning …

– Avsätt tid. Låt alla som vill engagera sig få vara med, men var tydlig med syftet och lägg en timma i veckan öppet för skapandet av innehåll. Det behövs fler än en eldsjäl!
– Hitta någon eller några på företaget som är duktig på att skriva och skriv blogginlägg enligt en redaktionell plan, i början går det av sig självt
– Ha en feed på relevanta, intressanta kanske till och med roliga hashtags på Twitter
– Ha en feed från Instagram, era egna bilder och andras som är upptaggade enligt ovan
– Forska kring vad som skrivs om ert ämne på nätet, skriv en kort ingress om det och länka vidare till aktuella artiklar – högt och lågt.
– Genom att ha koll på vad som händer på nätet kan man också vara mer agil – time to market.
– Man kan också besvara alla inlägg som berör företaget. Försök dock inte mörka vem du är och varifrån du kommer!
– Låt utomstående blogga och skriva inlägg
– Låt läsare kommentera men håll koll på troll
– Hyr en redaktion och gör podsändningar
– Skicka ut nyhetsbrev med länkar till de mest intressanta inläggen
– Koka ner det mest intressanta till ett magasin som ni skickar ut en gång i halvåret
– Följ upp och agera på resultatet


Exempel

Europeiska (http://www.resedagboken.se) – får väl nästan ses som en pionjär här då de skapade Resedagboken back in the days. Bloggar, forum, bilder, twitter, Facebook …

Resume (http://www.resume.se/) – Ja, de är ju en tidning så kanske är det inte så konstigt att de har allt det här. Men de blir lite av ett nav i branschen. De har även twitterflödet på startsidan osv.

Husqvarna – World Logging Championships (http://www.wlc-2012.com/) – blogg, twitterflöde, spotify, bilder

Publicerat inom: 
Övrigt
ShareShareShare
X
Namn och kommentar krävs för att skicka!