Blogg

Tankar och nyheter från vännerna på Stendahls

Sökmotoroptimera eller odla potatis?

16 / aug / 2012
Anya Ernest
Project Manager

Jag har haft semester i åtta veckor i sommar! Åtta veckor är ganska lång tid och jag har varit i naturen, plockat bär, tagit in hö och mockat ur fårstall. Trots detta har jag självfallet kunnat få svar på alla frågor jag haft och kunnat se all tv som jag velat se och lyssna på all musik som jag velat. När jag vill och i vilken ordning jag vill för allt finns tillgängligt hela tiden.

Det var ju 2009 som paradigmskiftet iPhone gjorde att tillgängligheten ökade lavinartat och information on demand blev ledordet – ”Nu vill jag veta/se/höra detta”. Eller inte.

Ja, att inte vilja veta/se/höra är väl det som vi som kommunikatörer (reklamare) nu ska behöva stångas med. Hur ska vi nå ut till våra målgrupper när de envisas med att välja bort det vi vill säga? Det är så många som skriver om det nu direkt efter semestern. Harvard Business Review skriver t ex att ”Marketing is dead”. Rapporten om medieinvesteringarna i Sverige från Sveriges mediebyråer talar också sitt tydliga språk: ”Print backar och allra värst är det för storstadspress som hittills i år tappat nästan 13 procent. /… / Även radio och bio backar. De har minskat med 17 respektive 20 procent hittills i år.”

Men vart tar alla budgetar vägen då? Medieinvesteringarna har ju trots allt ökat med 2 procent. SEO. Eller sökmotoroptimering som vi kallar det på ren svenska. 30 procent har tillväxten varit hittills i år.

Då tänker jag direkt som projektledare inom de digitala medierna – vad menar ni? SEO är trots allt ett ganska generellt begrepp där man kan köpa sig en del av kakan men mycket handlar om  en förtjänad position. Räknar man in ”att förtjäna sin position” i sina budgetar alls? Jo, men kanske kommer den digitala mediakommunikatören in här. Den som Telias kommunikations- och PR-ansvarig skriver om i ”Byt annonsbudget mot en digital mediakommunikatör”. Någon som förstår sociala media. Enligt Social Media Industry Report 2012 outsourcear 30 procent av dem i undersökningen en del av sin marknadsföring inom sociala media. Det är en ynka ökning med två procent från förra året.

Dessvärre kommer också den där installatören med världens största snus och kvinnoförakt in och präglar också. Eller när vattenpumpen går sönder 24 december kl 14:34. Alla möten med varumärket är alltså fortfarande viktiga. Och mötena får inte vara för avståndstagande då heller utan gärna lite personliga och avslappnade. Det bästa hade ju varit om vi kunde bli kompisar, kanske till och med bästisar! Då gör det inget om man inte kommer till festen för man har ändå överseende. Man har det med vänner.

Ta ner muren bara. Den mellan varumärket och målgruppen. Låt målgruppen skriva produktbeskrivningen. Låt målgruppen skapa bildmaterialet och filmerna. Agera sen utifrån den input som blir resultatet. Kommunicera efter behoven. Kreera efter behoven. Produktutveckla efter behoven. Är du intresserad av konsumenten på riktigt och lyssnar och förändrar dig förtjänar du relationen. Då kanske du till och med får göra bort dig en gång eller två på vägen. Så kanske du blir sökmotoroptimerad på köpet. När jag i går valde att titta på en reklamkanal kunde jag då se att Ipren gör det i sin senaste kampanj. Kul! Stora journalistprisets kategori ”Årets förnyare” gick förra året till Johanna Koljonen för texter som hon själv inte skrev utan det var en twitterkampanj. Som nu är en bok...

Say what? Är det digitala ute? Söker vi oss tillbaka till det fysiska, mekaniska och jordnära? Så sent som i går slutade Please copy me blogga och kommer nu starta ett månadsbrev som landar i brevlådan (den fysiska) en gång i månaden. Magasinet Filter slår rekord med antal prenumeranter hela tiden samtidigt som de skriver om kurser i självhushållning.

Kanske blir det en blandning av båda. Antagligen.



(Startsidans potatisbild från Flickr / Brandsvig)

Publicerat inom: 
Övrigt
ShareShareShare
X
Namn och kommentar krävs för att skicka!