Blogg

Tankar och nyheter från vännerna på Stendahls

Det har aldrig varit mer spännande att vara kommunikationsrådgivare

14 / mar / 2012
Peter Johansson
Key Account Manager

Jag har suttit i många möten senaste året med erfarna och kompetenta, men också villrådiga, marknadschefer och brand managers. Man börjar inse att marknadsavdelningen som isolerad funktion inte längre fungerar eftersom marknadskommunikationen inte sker på samma villkor idag som för bara ett par år sedan.

Konsumenterna är ständigt uppkopplade och uppdaterade, och alltmer svårpåverkade genom traditionella kommunikationsmetoder. Samtidigt blir även produkterna allt mer uppkopplade. Det gäller inte bara datorer, tablets, mobiler och hemelektronik utan allt från bilar, löparskor, gräsklippare, lastbilar, till "usable" klädesplagg fylls med avancerad teknik för att vara online och leverera dataströmmar med information om produkt och användare. En traditionell marknadsavdelning, eller en traditionell reklambyrå för den delen, har svårt att se och förstå alla nya sammanhang möjligheter som detta innebär.

För att verkligen ta tillvara på möjligheterna behöver inte bara PR, reklam och media vara involverade i uppdragen, även produktutveckling, IT och sälj behöver vara med. På konsultsidan bidrar vi inte bara med strateger, planners och kreatörer. Även digital directors och tung teknikkompetens integreras i uppdragen så att vi kan förstå den teknik som är inbyggd i produkterna på allvar. För det är först då som vi kan översätta dataströmmarna och informationen till kundnytta som adderar ytterligare värde till produkten och ger varumärket ett försprång.

Flera av våra uppdragsgivare har insett detta och vi sitter allt oftare i spännande diskussioner om hur teknik idag och i framtiden mixat med strategiskt och kreativt tänk kan ge ett varumärke ett försprång genom att sätta mer nytta och funktion i händerna på konsumenten.

Hör av dig så berättar vi mer!

Peter Johansson, Key Account Manager.
031-600 207 eller peter.johansson@stendahls.se

Publicerat inom: 
Teknik, Varumärke, Webbplats, Övrigt
ShareShareShare
X
Namn och kommentar krävs för att skicka!