Blogg

Tankar och nyheter från vännerna på Stendahls

Feedback, Friends och Fun. Gamification skapar engagerarande webbplatser

14 / maj / 2012
xJohan Toresson
Interaction Designer

Gabe Zichermann är en bra talare. På The Next Web-konferensen talade han om "Gamification", eller sättet att använda sig av mekaniker från spel in i webbplatser.

Gamification handlar inte om att göra spel av allting. Det handlar om att förstärka vissa delar i de digitala tjänster du använder varje dag för att du lättare ska lära dig och för att det helt enkelt ska bli roligare.

Några enkla mekaniker från spelvärlden är topplistor, att kunna utmana andra användare, virtuell valuta och att få belöningar när vissa kriterier är uppfyllda. Tänk om du kan få poäng när du bockar av saker på din att-göra-lista, t ex EpicWin. Eller att din digitala status ökar när du sköter dig som säljare på t ex Ebay. Eller varför inte visa hur mycket information din profil innehåller genom en statusindikator, som på LinkedIn.

Så varför är då exemplen ovan bra idéer? De tre nyckelorden, enligt Gabe är ”Feedback”, ”Friends” och ”Fun”.

För Ebay är det viktigt att kunna lita på den som säljer något till dig, bedrägerier på nätet är vanligt. För LinkedIn som ”säljer” arbetslivsrelaterad informtion är det viktigt att den är så omfattande och korrekt som möjligt. Båda har använt sig av mekaniker från spelvärlden för att uppnå dessa verksamhetsmål. För att-göra-listan handlar det om att öka tillfredsställelsen att checka av en punkt.

Vi som interaktionsdesigners på Stendahls drar verkligen nytta av dessa mekaniker för att skapa en bättre användarupplevelsen. Många mekaniker kan verkligen förbättra ett koncept för bra användarupplevelse.

» Spela mer spel!
» Läs mer om Gamification
» Gabes keynote
» The Next Web

Publicerat inom: 
ShareShareShare
X
Namn och kommentar krävs för att skicka!