Blogg

Tankar och nyheter från vännerna på Stendahls

The Next Web – Boost Creativity med Mark Randall

18 / maj / 2012
xJohan Toresson
Interaction Designer

”The best way to predict the future is to invent it. Go out there and create something amazing”. Mark Randall, chefsstrateg på Adobe, har ett meddelande som inspirerar oss i publiken på konferensen The Next Web.

Han planterar många intressanta tankar i mitt huvud och jag funderar tänker på att jag personligen har lättare att generera idéer om jag vet vad målet är. Jag är inte en person som fungerar som bäst när jag får ett tomt blad. Då skulle panik utbryta sedan skulle jag börja fråga människor som borde veta vad det är som ska åstadkommas och varför. Är det det som skiljer mig från en konstnär? Är det därför jag arbetar med målgruppsanalyser och interaktionsdesign? Hursomhelst …

Ett sätt som jag tycker är intressant att använda sig av att generera eller validera idéer är Marks ”Table of strategic elements”.
Välj, till exempel, boxarna ”Advertising”, ”Transactions” och ”Local”. Då får du idé bakom företaget Groupon. Så kan man hålla på för att validera eller generera idéer.

Testa själv föreställa dig en digital tjänst som innehåller tre element från bilden.

Vi på Stendahls använder oss av en liknande modell.


På Stendahls pratar vi både om innovation och kreation. Vi fick egen kategori i Byråvalsguiden, innovationsbyrå.

Vi kallar oss uppfinnare och specialister. Vi använder oss av en process som vi kallar för WOW, den innehåller ett antal hörnstenar som ska hjälpa oss att uppfinna framtiden.

Som chefsstrateg beskriver Mark några hörnstenar som han använder i sin arbetsprocess.

Magin
Som vuxna vet vi vad som inte är möjligt, det är då vi förlorar vår känsla för magi. Mark, som förut uppträdde som illusionist, tror att med hjälp av teknologi kan skapa magi i de produkter och tjänster vi utvecklar.

Magkänslan
Ibland stöter vi på produkter som verkligen kan ge oss en stark positiv känsla. Mark menar att när han hittar den känslan som han vill förmedla i en produkt är det som sitt jobb att försvara och utveckla produkten åt den riktningen. Det är bara då kreativitet uppstår menar han.

Meningen
Det du gör måste ha en mening för dig själv annars kommer du förmodligen inte kunna uppfinna något nytt.

Misslyckande
Mark Randall anser att vi ska omvandla definitionen av att misslyckas. Han vill kalla det att samla in data. Han anser att misslyckas långsamt är dåligt men att misslyckas snabbt är ett bra sätt att komma framåt.

Vi ses i framtiden, där magi och misslyckande står i centrum.

» Mark Randalls keynote

Publicerat inom: 
Mässa
ShareShareShare
X
Namn och kommentar krävs för att skicka!