Blogg

Tankar och nyheter från vännerna på Stendahls

The Next Web: Om att ta betalt för det som är antas vara gratis

10 / maj / 2012
xJohan Toresson
Interaction Designer

Johan Toresson summering från The Next Web-konferensen i Amsterdam fortsätter.

Det är inte någon nyhet att vi har gått från industri till digital och nu molnålder. Det är dock en nyhet, i alla fall för mig, att kunderna numera funderar på hur de kan börja tjäna pengar på sin digitala närvaro i molnåldern där allting antas vara gratis.

Det bästa exemplet att förtydliga min poäng är tjänster i stil med ”Mina Sidor”. Verksamhetsnyttan för dessa tjänster har hittills definierats som minskad kostnad för administrativt arbete när användarna själva kan sköta om sina produkter och tjänster. Exempelvis Com Hem där du själv kan beställa tv-kanaler, överblicka ditt telefon abonnemang och kolla på fakturor. Men ser nästa generations ”Mina Sidor” ut och hur kan våra kunder ta betalt för det?

Phil Libin, CEO på Evernote pratade på konferensen om ett ganska enkelt sätt att tänka betalningsmodell. Phil använder termen: ”Perceived Value” vilket betyder att man bör ta betalt när användarn tycker att det är värt att betala.



De tre bilderna illustrerar just när användaren tycker det är värt att betala. Den horisontella axeln är så lång tid kunden använder  produkten eller tjänsten och den vertikala kundens vilja att betala.

Kurven längst till vänster illustrerar en klassisk betalningsmodell. Kunden köper en produkt eller tjänst och sedan använder den. Exempel är vanliga produkter som tandborstar, bilar och strykjärn

Kurvan i mitten visar på att användaren kan tänka sig att betala under hela tiden man använder den, t ex Spotify.

Kurvan till höger visar på att man kan använda produkten och betala först när man själv känner att det är värt det. Ett exempel är Evernote, som är en avancerad kom-i-håg lista. När du har tillräckligt mycket av ditt liv i applikationen är användaren mer benägen att betala för tjänsten.

Jag anser att detta är intressant att fundera närmare på då våra kunder frågar hur de ska tänka för att ta betalt för sina digitala satsningsar i en värld där digitalt är gratis. Vill passa på att tipsa om Chris Anderson bok Free. Den är gratis...


» Ladda hem ljudboken ”Free” gratis
» Phils Keynote
» Konferensens webbplats
» Johans tidigare reflektion från konferensen

Publicerat inom: 
ShareShareShare
X
Namn och kommentar krävs för att skicka!