Blog

  • 11/07/2017

    De nya framtidssäkrarna i Almedalen

    Nyligen hemkommen efter ett par dagar i Almedalen. Det som tidigare varit politikernas vecka har nu likväl blivit näringslivets och folkets vecka. Alla som bryr sig om utvecklingen i samhället dyker upp (och de som älskar att dricka rosé och mingla också för den delen). Jag medverkade i KOMMs seminarie och panelsamtal för att prata om just detta - hur varumärken kan få en relevant och viktig roll i folks liv och fungera som samhällskraft.

    Skrivet av Ylva Nestmark, Creative Director // Strategisk PR, Stendahls

    Det handlar inte längre bara om att bli störst eller sälja flest produkter. Tesla värderas högre än Ford trots att de säljer hundra gånger färre bilar. Detta tack vare den innovativa plattformen och den starka transformationskraften man sitter på. Tesla har ett högre syfte att göra skillnad och utveckla framtiden - något som 75% av millennials förväntar sig av varumärken idag. Företag med ett högre syfte utvecklas 30% snabbare än andra. Man pratar om Key Performance Indicators för att mäta vilken effekt våra marknadsföringsaktiviteter har. Men kanske är det dags att införa Key Purpose Indikators och även mäta vilken samhällsförändring man lyckas uppnå? Hur stor påverkan man har på människors liv, på samhällsutvecklingen och på planeten. Att tvålföretaget inte bara mäter hur många tvålar man sålde och vad man tjänade på det, men även hur många människor som inte dog av hygienrelaterade sjukdomar tack vare försäljningen. Då kommer både företag och byråer se bortom försäljning och inse affärsvärdet i att göra det. Patagonia uppmanar ju till en begränsad konsumtion, går ut med budskapet "don’t buy this jacket", och skänkte 100% av intäkterna från Black Friday till miljöorganisationer. Trots det så växer man och tjänar pengar på mer än bara nya prylar - på hållbara processer, worn wear, repairs, smarta tjänster osv.

    Kanske är det vi byråer som ska införa nya metrics, så vi konkurrerar i mer än kreativ kommunikation men även kreativitet för samhällsnytta? Vi jobbar ju numera med att driva förändring och ge varumärken en relevant och viktig plats i samhällsdebatten. Med att strategiskt se över helheten - det högre syftet, produkten, tjänsterna, processen, organisationen, konsumtionsbeteenden och varumärkesupplevelsen - där kommunikationen blir sekundär, som en effekt av resten. Hållbar innovation ersätter reklamen - att ta fram nya produkter och tjänster som stärker ett hållbart samhälle. Vi skapar funktioner som motverkar näthat och appar som möjliggör delning och smartare nyttjande av resurser. Från marknadsföring till affärsutveckling. Vilket privilegie vi byråer sitter på egentligen, som får driva transformationen. Jag deltog i Sustainable Brands Summit i Madrid i våras och lyssnade på panelsamtal med Unilever. Hur jobbet inte tar slut när produkten sålts, men hur man även påverkar konsumtionsbeteenden. De hade exempelvis innoverat ett schampo som tar halva tiden att skölja ur, så folk använder mindre vatten - och därmed levererar på ett av FNs 17 mål för hållbar utveckling. Långsiktig payback på en sådan innovation säger vissa. Smart säger jag. Fler företag, styrelser och marknadsavdelningar borde tänka bortom kampanj och kortsiktiga säljmål, och jobba mer långsiktigt. Kanske är det inte förrän vi hittar nya sätt att kvantifiera och mäta affärsvärde, som vi verkligen kommer förändra våra processer, metoder och affärsidéer.

    Men. Det låter ju lite Kumbaya kan jag erkänna. För i verkligheten är det såklart inte helt enkelt. Stora etablerade företag har en större utmaning att synkronisera sin gamla affärsvision med sitt nya hållbara högre syfte. Kortsiktiga försäljningsmål drar åt ena hållet och hållbarhetsplanen åt ett annat. Företaget blir som ett två-hövdat monster som springer åt olika håll. Hur kan exempelvis ett företag som Gina Tricot spela hållbarhetskortet, när affärsidén bygger på trendstyrd snabbrörlig konsumtion och kvantitet över kvalitet? Det är riskfyllt att snacka om hållbar textil, när man i själva verket inte jobbar hållbart på alla plan utan har en produktionsprocess som bryter mot de mänskliga rättigheterna. Och kan SJ verkligen kommunicera mångfald i sina filmer, när de fortfarande inte internt gjort förändringarna som bevisar det. Här måste vi byråer ta ett större ansvar, och säkra det strategiska grundarbetet. Till skillnad från etablerade företag är det lättare för små start-ups att gå in och ifrågasätta befintliga arbetssätt och modeller, transformera en bransch från grunden och skapa hållbara förutsättningar rakt igenom. Modebranschen har nu fått uppstickare som exempelvis Atacac, som digitaliserar mode. De möjliggör beställning online visualiserat på en sin egna virtuella avatar, och produktion sker on demand - för att undvika stora lager och onödig transport och svinn. Transformation av hur vi konsumerar och producerar mode, från grunden. Medan de stora företagen som H&M jobbar med inkrementell förändring, och går ihop för för att gemensamt skapa en cirkulär modeindustri. "Inom hållbarhet har vi inga konkurrenter," enligt H&M, som samarbetar med flera aktörer i branschen, bl.a. Zara och Stella McCartney. Tänk om fler företag kunde tänka så - och dessutom öppna upp sina API'er och dela med sig av sina innovationer. Volvo gick i bräschen 1962 med att ge öppen tillgång till sitt trepunktsbälte - numera världens säkerhetsbälte - och 2016 öppnar Ålandsbanken ett hållbarhetsindex som om låter användarna se hur mycket koldioxidutsläpp deras inköp ger upphov till. Det ekonomiska systemet blir kompletterat med en helt ny valuta, och man släpper data som alla världens banker får nyttja. På riktigt, jag älskar det. Öppenheten. Och kraften i samarbetet över gränser för gemensamma mål. 

    Gustav Fridolin kritiserade veckans politikertal med att "knappt en minut har ägnats åt klimatet." Underligt tänkte jag, då det fanns 318 event i Almedalen på temat hållbarhet. Men kanske är det just så, att varumärkena har tagit över rollen som framtidssäkrare? Jag går på en föreläsning om hållbar stadsutveckling men inser att det är ett elbolag som berättar om sitt innovationsprojekt för smartare elkonsumtion. Är varumärkena de nya politikerna? Och Almedalen en arena för samhällsutveckling, inte bara politik? En plats för idéutbyte - för alla? Kanske är det då dags att digitalisera och demokratisera Almedalen? Skapa en öppen plattform, en samhällsarena, för även allmänheten och näringslivet. Ett co-kreativt forum för diskussion och delande av innehåll, där vi tillsammans löser samhällets utmaningar. Och på så sätt tillgängliggör politiken för fler, inte bara den lilla ankdamm som glider runt i Visby en vecka i Juli. 

    Som Obama sa; We all share the same proud title, the most important office in democracy - Citizen. Det är ju trots allt i slutändan inte bara politikerna som skapar förändringen och säkrar vår framtid, utan världens medborgare, och de organisationer och varumärken de stöttar. 

    //av Ylva Nestmark, Creative Director // Strategisk PR, Stendahls
  • 22/06/2017

    Ready for a new challenge? Join us!

    We're growing and looking for more talented people to join the agency

    Do you want to be a part of creating beautiful and innovative digital experiences or communication? That has a real and positive impact in peoples lives? 

    We're currently looking for one or more talented people for the below positions:

    • Full-stack or backend .NET developer for web and e-commerce projects, with interest or experience in Sitecore
    • Front end developer
    • UX / CX designer
    • Senior Project Manager web and e-commerce projects
    • English Copywriter
    • Junior Copywriter
    • Account Manager / Strategic Project Manager for international or Swedish/Nordic clients

    Get in touch at job@stendahls.se or spread the word to your friends!

  • 15/06/2017

    Producing three films in support of the Volvo XC60 launch

    When Volvo Cars launches the new Volvo XC60 in markets all over the world, one of the key communication points is the intuitive user experience and effortless ownership enabled by Volvo On Call.

    Stendahls has produced a series of short films highlighting selected features of the Volvo On Call app, by telling human stories of some moments when Volvo On Call adds value through smart functions such as Heat Your Car, Find Your Car and Send to Car.

  • 15/06/2017

    Service by Volvo – a communication concept

    Everything Volvo Cars does is about making life a little less complicated for people – with their cars as well as their service.

    Stendahls has produced a 40-second film promoting Service by Volvo, the umbrella communication concept that on international markets covers all the services and experiences delivered by the authorised Volvo workshop. Using a narrator to personify some of all the services and benefits offered, the film communicates the simplicity, security and peace-of-mind that Volvo drivers can enjoy as long as they turn to the Volvo dealer for all of their car-related needs.

  • 31/05/2017

    Putting Stena Recycling on the sustainability map (campaign)

    For the past ten years, sustainability has become more important to companies. It increases both profitability and attractiveness, and to strengthen their position as a competent recycling partner, Stena Recycling together with Stendahls is launching the campaign “Find the hidden value”.

    For Stena Recycling, any type of waste and residue is resources that should be recycled, again and again. When their material and industry experts work with manufacturing industries, they often find hidden values in the residue. In total, Stena Recycling recycle five tons of material every year (three tons in Sweden), and they work with more than 400 steelworks, foundries, smelters, paper mills and raw material purchasers across the world.

    Stendahls’ goal was to make Stena Recycling the obvious first hand choice as a competent recycling partner for companies in the manufacturing industry, the target group of the campaign. To achieve this, we focused the communication on:

    - The difference Stena Recycling makes, and how all their offers lead to sustainability for their customers.
    - How much competence, technology and volume Stena Recycling has to offer, and show it in a simple and engaging way.
    - How Stena Recycling can be a partner that’s included in the sustainability work of potential customers.

    For the campaign, Stendahls has done:
    - A digital spread strategy
    - Film
    - Campaign landing page
    - An expert article
    - Banners
    - Pre roll
    - Native ad
    - Social media activation

  • 26/04/2017

    Our latest campaign for Blomsterlandet

    Lev livet lite grönare is our latest campaign for Blomsterlandet, which aims to inspire everyone with a window sill, balcony or garden to plant. The campaign, which is currently running in popular press and in stores, takes inspiration from a warmer climate in terms of choice of plants and pots.

  • 22/04/2017

    Are you our new Production Manager or Project Manager?

    Stendahls is growing, and now we're looking for a skilled Production Manager or a hands-on Project Manager that have experience working with complex larger international clients on global creative campaigns.

    Stendahls delivers creative campaigns, activities and content across all channels including film, photo and digital services. As a project manager at Stendahls we want you to be able to contribute in all these areas.

    For us, teamwork is essential, so you will work as a team together with our client director, strategic project manager and two creative teams.

    Apply by sending us your application and your story to job@stendahls.se.

    We’d love to hear from you!

  • 10/04/2017

    Campaign for Sioo:x: Super long-lasting wood protection

    Just in time for the spring season, Sioo:x launches a campaign to promote their revolutionary wood protection product

    Sioo:x is a silicon-based wood protection that is environmentally friendly and give all kinds of wood a natural silver-grey finish, but first and foremost keeps your wood surface fresh and protected for up to twelve years – which is super long compared to e.g. wood oil.

    The campaign consists primarily of two different commercials on the concept ”Wonderful is long” (Underbart är långt):

  • 04/04/2017

    Campaign for Stena Recycling

    Låt Pappret Leva is a campaign for Stena Recycling which aims to make Stena more known for their paper recycling. The campaign is currently running in Sweden and will soon expand to the rest of the Nordic countries, as well as Poland.

    Stena Recycling recently bought IL Recycling, which deals in paper recycling and curb-side collection. Together they’ll become stronger on many levels and a more complete recycling company, both in terms of geography and competence.

    Media: Daily press, trade press, digital media

  • 14/03/2017

    On Running selects Stendahls

    Swiss brand On Running has decided to collaborate with Stendahls, with the purpose of introducing their unique running shoes to the Swedish market.

    - On Running has quickly established themselves as one of the most innovative brands globally within running. It’s going to be very exciting to be part of their journey onto the Swedish market, says Annie Lundgren, PR Manager at Stendahls.

    Sportmanship sell, market and distribute several of the biggest brands in fashion and lifestyle on the Nordic market, for example Henri Lloyd, Dolomite, Völkl, Marker and Dalbello. Sportmanship AB also operates its own brand Berkeley. It’s now official that they have chosen Stendahls as their partner for introducing On Running to the Swedish market.

    The collaboration includes ongoing strategic digital PR.

    Want to know how we work with PR at Stendahls? Contact Annie Lundgren

Pages